Centas sätter stor ära i att ha engagerad personal som kan tekniken vi använder på sina fem fingrar. Dessutom kan de teknikens roll och plats i event. Våra tekniker arbetar i det tysta och du som kund märker sällan av dem, eftersom de är riktigt bra på sitt jobb. Men deras roll under event är ovärderlig, här delar de med sig av vad de gör bakom kulisserna.
Teknikerna Markus och Sascha har jobbat i flera år för Centas och de är rörande överens om att deras viktigaste uppdrag under ett event är att ta hand om kunden och säkerställa att ingen är rädd för tekniken.
– Är kunden trygg går eventet bra. En viktig del är att de litar på att vi har full kontroll på mikrofonerna. När en talare går på slår vi på ljudet och när de går av slår vi av mikrofonen direkt. Vår kund ska aldrig känna sig osäker på att vi har koll och kontroll, säger Markus.
– Precis, och vi har bättre koll på eventet om vi har ett körschema att förhålla oss till, fyller Sascha i. Vi hjälper alltid kunden att skapa ett körschema, både för deras och vår skull. Alla event blir bättre av en bra planering.
Hantera dåliga förutsättningar
Saknas en bra planering kommer Centas tekniker ändå hantera eventet. Efter så många event och år har de lärt sig höra på tonfallet hos talaren vad som är på gång under eventet och läsa av rummet.
– Vi hör när någon är på väg att avsluta och en pausbild ska presenteras på skärmarna och mikrofoner ska stängas av, förklarar Sascha. Men det är klart att det är lättare om vi har ett schema framför oss som vi har gått igenom tillsammans med kunden.
– Målet är alltid att kunden ska göra så lite som möjligt utöver att hålla i eventet, förklarar Markus.
Bred teknikkompetens
De båda är överens om att de är stolta över Centas sätt att hantera event och kunder. De uppmuntras alltid att lära sig nya saker och teknikprylar köps ibland endast i utbildningssyfte. Det gör att Centas alla tekniker kan hantera alla typer av teknik, det finns inte en som är ljudtekniker och en som är bildtekniker. De är tekniker som kan alla områden, även om de så klart har sina expertområden där de briljerar lite extra.
Både Sascha och Markus har tillfällen då de har känt sig lite extra stolta över företaget och sin egen kompetens, och båda har att göra med situationer då deras breda kompetens har kommit kunden till gagn.
– Jag var på ett stort event och ombads hantera tekniken i ett tält som var en del av eventet. Det var bara det att det var ett annat företags teknik i den delen och de ville att jag skulle sköta både ljud och ljus, trots att jag aldrig använt tekniken förut. Men tack vare att vi har ett brett utbud kunde jag snabbt lista ut var funktionerna jag behövde fanns och alla var supernöjda i slutet.
– Jag hade en liknande upplevelse med konserthuset som behövde en ljudtekniker som också kunde hantera bildtekniken. Tidigare tekniker de anlitat tog bara hand om ljudet och de var tvungna att anlita en bildtekniker för att hantera bildvisningen. De var så nöjda när vi kom in och ansvarade för helheten, förklarar Markus.
Förtroendet är avgörande
Sascha och Markus är överens om att de kunder som känner ett stort förtroende för dem som leverantör av eventteknik oftast får till en bättre helhetslösning för tekniken.
– De som litar på oss och följer våra rekommendationer slipper oftast otrevliga överraskningar under pågående event, konstaterar Markus. Men vi har så klart med oss backup-teknik till alla event.
– Så är det. Vi vet ju vad kunder ofta glömmer, exempelvis en frågemick eller en mikrofon till moderatorn, fyller Sascha i. En specifik presentationsdator är också en vanlig miss. Många tänker att de kan använda sin vanliga dator, men då störs presentationen av notifikationer från till exempel mejlen. Vi har alltid en dator som är helt ren som vi hanterar presentationer från.
Favoritpryl hos en tekniker
Självklart spelar det roll vilken teknik som används under ett event. Sascha menar att en bra videomixer är det viktigaste under stora och mellanstora event, just nu skulle han välja vidoemixern Barco PDS4K. Den gör det möjligt att koppla in fler skärmar och övergångarna blir då proffsigare och eventet upplevs som mer sömlöst. Markus håller med, och lägger till att rätt antal mikrofoner är mycket viktigt.
– När en kund hyr mikrofoner så att det räcker till i princip alla talare under ett event kan vi ställa in varje mikrofon utifrån just den personens röst. Genom att balansera ljudet utifrån talarens röst blir det mycket behagligare att lyssna på dem och vi behöver inte justera ljudet under tiden som personen talar.
SQ5 från Allen & Heath funkar för allt
Men de viktigaste teknikprylarna är inte detsamma som Markus och Saschas favoriter. I valet av favoriten i Centas teknikutbud väljer Markus en ljudmixer, SQ5 från Allen & Heath. Den är en ständig följeslagare när Markus sköter tekniken under event.
– Den har mycket kraft och många möjligheter i ett litet format. Många (17) reglar på en liten yta, med kraften att styra tre gånger så många ingångar som reglarna (48 ingångar). Den funkar för mindre grejer men kan enkelt skalas upp och utökas med mer teknik. Det går alltid att lägga till ljud i den. Den funkar för allt, konstaterar Markus.
Projektor med hatchbox skapar magi
Sascha har svårt att välja en favorit, men kommer fram till att projektorn UDX-4K32 från Barco är svårslagen.
– Det är en stor projektor som har en hatchbox, en ljuddämpade låda. Projektorn är ljusstark och kraftig vilket gör att det inte låter något om den. Den ger också rikare färger, en sämre projektorer erbjuder inte samma färgåtergivning. Jag var på en konsert med en orkester som spelade samtidigt som en konstnär skapade konst som återgavs genom projektorn i ett mörkt rum, och det blev en magisk upplevelse, minns Sascha.
Digitala och fysiska event
En teknikers uppdrag skiljer sig inte så mycket åt mellan digitala och fysiska event. Under fysiska event används oftast bildskärmar eller LED-väggar för presentationer, precis som under digitala. Den extra uppgiften är att se till att det blir en bra bildmix ut i livestreamen.
För Centas tekniker är det digitala och fysiska vardag, det spelar inte så stor roll vilken typ av event de ska sköta. Det som skiljer ett bra event från ett riktigt proffsigt event säger de hänger på budgeten och moderatorn. Har en kund budget för det lilla extra så är miljöljus något som kan göra stor skillnad för upplevelsen hos deltagarna. Men det är också något som väljs bort om kundens budget inte räcker till. Och en riktigt bra moderator ser till att eventet flyter på även när det uppstår problem eller oväntade hack i programmet. Moderatorn är med andra ord lite som teknikernas motsvarighet, fast på scen och inte bakom.
Markus och Sascha är två av många tekniker hos Centas. Gemensamt för alla är det stora teknikintresset och önskan att leverera något som upplevs som felfritt för kunden. Vi är stolta över våra tekniker och vet att de är kärnan i vårt erbjudande till våra kunder.