Företagsfest och kickoff

Företagsfest med underhållning

Lyckad företagsfest eller kickoff

En företagsfest eller kickoff kräver planering och engagemang, samt en dos erfarenhet av vad som gör en fest lyckad. Centas har lång erfarenhet av event som sommarfester för företag, kickoffer med team eller hela avdelningar, releasefester, julfester och alla andra typer av företagsevenemang. Vi är med dig i planeringen och agerar engagerat bollplank för idéer som vi hjälper till att förverkliga.

Förstå syftet för företagseventet

Det första vi brukar fråga när vi kontaktas i och med ett företagsevent eller en företagsfest är vad syftet är. Är målet med företagsfesten att belöna anställda, bygga teamkänsla, lansera en ny produkt eller något annat? Att ha ett tydligt och uttalat syfte hjälper dig att forma evenemanget på rätt sätt.

Syftet bör påverka valet av underhållning, tid för eventet eller festen och så klart valet av eventteknik. Syftet ska vara klart för alla inblandade så att alla jobbar åt samma håll med samma mål.

6 tips för tekniken till företagsfesten

  1. Skapa stämning med belysningen.
    Olika typer av ljussättning skapar olika typer av atmosfär och känsla. Mjuka, varma färger gör miljön mer välkomnande medan dynamiska ljusshower skapar energi till exempelvis ett dansgolv.
  2. Anpassa ljudet efter platsen.
    Se till att ljudsystemet är rätt dimensionerat för lokalerna ni använder. När det kommer till ljud är det alltid bättre med lite för mycket än tvärtom. Det är bättre att spela på lägre volym med ett bra system än att vara tvungen att pressa ett system till gränserna för vad det kan hantera, resultatet är då oftast högt men dåligt ljud.
  3. Använd projektorer eller LED-väggar.
    Skala upp storleken på presentationerna så att alla ser klart och tydligt. Bra bildvisning gör att presentationer upplevs som snyggare och bättre. Stora skärmar gör det lättare för deltagare att se.
  4. Sätt ljus på det viktiga.
    Använd spotlights eller riktad belysning för att framhäva talare, pristagare eller viktiga moment under företagseventet.
  5. Utnyttja möjligheten till bakgrundsmusik.
    Välj bakgrundsmusik som speglar företagets identitet och låt musiken spela i bakgrunden när det passar. Det förhöjer stämningen, och ert varumärke, ytterligare.
  6. Skapa visuella teman med ljusdesign.
    Genom ljusdesign kan vi ändra en lokal eller ett rums utseende och känslan av det. Det kan ge gästerna en känsla av att de reser genom olika världar, platser eller scener. Vill man skapa en medryckande känsla under en prisutdelning kan man låta ljusen blinka, medan man under en middag kan skapa harmoni genom att långsamt skifta ljus i rött och oranget, vilket påminner om ljuset från en öppen brasa.

Bonustips!

Välj rätt underhållning.

Låt syftet för företagsfesten eller företagseventet styra valet av underhållning. Ibland innebär det att man anlitar en talare, ibland en trubadur och ibland ett liveband eller DJ. Vill ni ha tips på en bra DJ som känner av rummet och spelar musik för deltagarna han har framför sig, rekommenderar vi DJ Inclusi som vi samarbetat med i många år.

Konferens under företagsevent

Vanligt upplägg för företagsevent eller kickoff

Många företagsevent följer ett upplägg som ser ut som det följande.

Konferens på dagen

Deltagare träffas på morgonen för att ha konferens under dagen. Då brukar vi på Centas tillhandahålla professionell AV-teknik i form av projektorer, bildskärmar eller LED-väggar samt mikrofoner och högtalare för att säkerställa skarpa bilder och rent ljud. Vi använder oss av högupplösta projektorer med stora dukar eller skärmar av hög kvalitet för att materialet ska vara tydligt för alla i rummet.

Konferens med middag

Middag på kvällen

När dagens punkter är avklarade skiftar vi med hjälp av ljud och ljus fokus till att skapa en avslappnad och välkomnande atmosfär för en middag. Diskreta men effektfulla ljussättningar sätter stämningen tillsammans med passande ljud som skapar en behaglig känsla utan att ta bort möjligheten till att prata. Som vi tidigare nämnt är det populärt att ha toner i rött och orange för att ge känslan av att gästerna sitter i skenet av en levande brasa.

Företagsevent

Dans inpå småtimmarna

Om kvällen erbjuder en fortsättning efter middagen brukar det efterfrågas att stämningen höjs lite för att gästerna ska få ny energi. Antingen brukar det här bjudas på en DJ eller ett liveband. Oavsett vad ni har för planer kan Centas stå för tekniken och utrustningen för ljud, ljus och scen.

Teknikteam under hela företagseventet

Genom hela evenemanget är ett team från Centas på plats för att säkerställa att all teknik fungerar felfritt. Med vår långa erfarenhet inom AV-teknik vet vi hur viktigt det är att detaljerna är på plats för att skapa ett lyckat evenemang. Vi tar hand om allt det tekniska så att ni kan fokusera helhjärtat på innehållet och era gäster. Oavsett om det gäller att välja rätt mikrofon för konferensen, anpassa belysningen för middagen eller att säkerställa att ljudet är perfekt för festen, så har vi kunskapen och utrustningen som krävs.

Vi har kunder över hela Sverige och kan även leverera teknik till företag utanför Sveriges gränser. De flesta av våra kunder befinner sig dock i Stockholm eller Göteborg och hyr projektorer, konferensteknik, LED-skärmar och enstaka produkter inom AV-utrustning.

Vi förstår vikten av detaljerna

Centas löfte är att erbjuda en helhetslösning för eventteknik. Vi förstår vikten av att varje detalj är genomtänkt och perfekt genomförd för att skapa företagsevent och företagsfester som lämnar bestående intryck. Vårt team arbetar nära dig som kund för att förstå er vision och mål med evenemanget, och tillsammans skapar vi minnesvärda upplevelser som överträffar förväntningarna.

Vi levererar det festen behöver

Centas har många års erfarenhet av att skapa minnesvärda upplevelser och fester. Vår personal är alltid personligt engagerad och målet är alltid att leverera ett lyckat event. Vi kan vara er teknikleverantör när ni vet vad ni behöver, eller er teknikpartner som är med från början till slut. Ni bestämmer nivån på samarbetet, vi hjälper till med det ni behöver.