Kickoff – inspiration efter sommaren
Många företag inleder hösten med att samla alla kollegor för en peppande och inspirerande kickoff. En välplanerad kickoff kan kickstarta hösten med energi och bra samarbete! Som arrangör är din uppgift att se till att allt klaffar perfekt – och vi vet hur viktig tekniken är för att skapa den där magiska atmosfären. Vi delar med oss av några råd baserat på vår långa erfarenhet. Gör er kickoff till en oförglömlig upplevelse!
Förstå syftet med kickoffen
Innan du börjar planera är det viktigt att ha ett tydligt mål för kickoffen. Är syftet att belöna teamet, bygga starkare relationer eller lansera en ny strategi? Syftet kommer att påverka allt från underhållning och tidpunkt till valet av teknik. Se till att alla inblandade är med på vad ni vill uppnå.
En kickoff är vanligtvis kortare än en konferens eller liknande. Fokus är på medarbetarna och på att få ihop teamet inför hösten, se till att alla jobbar mot samma mål och får en anledning till att göra det lilla extra under hösten.
Kickoff – teknik till ett vanligt upplägg
Aktivitet på dagen – ljud, ljus och bild
Ibland är innehåller dagen en konferens eller något som fokuserar på information, men oftare är det någon slags aktivitet som fokuserar på samarbete. Oavsett vilket fokus ni har är ofta ljud, ljus och bild involverat på något sätt. Centas har tekniken för att alla medarbetare på plats ska kunna ta till sig information på bästa sätt.
En annorlunda aktivitet som vi på Centas kan rekommendera är Drumbeat. Det är en aktivitet som både fokuserar på och förbättrar samarbetet, samtidigt som kreativiteten stimuleras och kommunikationsförmågan stärks. På kort tid är målet att kollegorna ska förvandlas till en rytmisk och trummande ensemble.
Middag på kvällen – belysning i fokus
En kickoff avslutas ofta med en gemensam middag så att medarbetare har chans att prata med varandra. Viktigt under en sådan middag är så klart att sätta stämningen med rätt typ av belysning. Ljussättningen kan förvandla en tråkig lokal till något magiskt och vackert.
En annan del som bidrar till att sätta den stämning ni är ute efter är bakgrundsmusiken. Välj musik med omsorg och se till att den spelas i ett ljudsystem som är anpassat efter lokalen och antalet deltagare. Bakgrundsmusik ska höras och lyfta middagen, utan att göra det svårt för gästerna att prata med varandra.
Vill ni som företag slå på stort kanske det innehåller någon slags underhållning och då är självklart ljudet en ännu viktigare del.
Efter middagen – höj energin med rätt ljud
När middagen är över kanske kickoffen är slut, eller så är det dags för dans och då ser vi till att stämningen höjs med rätt ljud och ljus. Det är avgörande för att gå från en middagsstämning till att ge gästerna energi för att ta sig upp på ett dansgolv. Oavsett om ni väljer en DJ eller ett liveband, så har vi tekniken som ser till att ändra fokus och få energin att flöda.
Ta del av fler tips och råd från oss kring företagsfester och konferenser, eller hör av dig till oss för att bolla idéer.